You are using an outdated browser, we highly recommend that you use a modern browser (Chrome, Firefox, Edge etc.) to get the full experience of this website.
alvestaglass Swedisch original

DAN ISAKSSON, ”JÄÄTELÖMESTARI”

Itsekehitetty LOHILO-tuotemerkki, joka tarkoittaa vähähiilihydraattinen, runsasproteiininen, vähärasvainen (low carb, hi protein, low fat), tarjoaa esimerkiksi proteiinijäätelöä ilman lisättyä sokeria, joka maistuu aivan yhtä hyvältä kuin perinteinen kermajäätelö. EAB:llä oli tilaisuus puhua jäätelön takana olevan miehen Dan Isakssonin kanssa, joka myös tunnetaan nimellä ”jäätelömestari” ja joka käynnisti ja kehitti yritystä. Dan tarjosi meille suosikkijäätelöitään samalla innokkaasti kertoen yrityksen matkasta ja kaikkien makujen taustalla olevasta jännittävästä prosessista.

”Kuluttajien tietoisuus lisääntyy päivä päivältä, ja meille on tärkeää ja mukavaa, että voimme tuoda markkinoille sokerittoman, vähärasvaisen mutta enemmän proteiinia sisältävän terveellisemmän vaihtoehdon.

Dan kuvaa myös, miten uusia makuja luodaan. Hän tarkastelee makeisalan nykysuuntauksia ja suorittaa useita testejä. Koska se on suhteellisen pieni yritys, jolla on lyhyet päätöksentekokanavat, voi kestää vain muutaman kuukauden siitä hetkestä, kun uusi tuote on paikallisen supermarketin pakastimessa. Dan kertoo myös ylpeänä, että Lohilo on brändi, joka ensimmäisenä toi markkinoille sekä proteiinijäätelön, sokerittoman jäätelön että täysin laktoosittoman jäätelön, joten Danin mukaan ne ovat markkinoiden alkuperäisiä.

200207 EAB vaxjo fjl 353

”Suurin osa kehittämistämme ja lanseeraamistamme mauista on onnistunut, mutta muutamia epäonnistumisiakin on koettu. Yrityksen varhaisessa vaiheessa toimme markkinoille aloe veran makuisen jäätelön, jonka maku ei ehkä ollut aivan nappiin osunut”, Dan kertoo hymyillen.

LOHILO Foodsin varastopäällikkö Erik Isaksson kertoo, että yrityksellä on nykyään kymmenen varastoa Ruotsissa ja yhteensä 70 kokopäiväistä työntekijää. Tavoitteena on kaksinkertaistaa liikevaihto tänä vuonna ja viiden vuoden kuluttua odotetaan suurimman osan menevän vientiin.

Yrityksen kasvun vuoksi oli tarvetta saada enemmän varastotilaa optimoidulla määrällä lavapaikkoja tulevan laajennuksen turvaamiseksi. Yritys muutti uuteen varasto- ja logistiikkakeskukseen Växjöön, missä rakennettiin myös 2000 m²:n suuruinen pakastehuone (johon mahtuu neljä miljoonaa jäätelöpakkausta).

200207 EAB vaxjo fjl 300

Asentamalla Radioshuttle™-järjestelmän LOHILO Foods sai kaksi kertaa enemmän lavapaikkoja ja kaksi kertaa enemmän tilaa jäätelölle, mikä säästää sekä energiaa että luonnonvaroja, huomauttaa Magnus Ullerås, EAB:n varastokalusteiden myyjä ja projektipäällikkö.

Sen lisäksi, että varastoalue piti optimoida parhaalla mahdollisella tavalla, oli myös löydettävä varastoratkaisu, joka toimii lämpötila-alueilla, joita -24 °C:n pakastehuone vaatii. Magnusille EAB:llä tuli varhaisessa vaiheessa selväksi, että patentoitu Radioshuttle™-järjestelmämme oli oikea ratkaisu LOHILO Foodsille ja heidän varastotilanteelleen.

RADIOSHUTTLE™ AUTTAA MEITÄ OLEMAAN TEHOKKAAMPIA JA LUOMAAN LISÄÄ VARASTOTILAA

Joka päivä suuria määriä jäätelöä tulee varastoomme ja lähtee sieltä pois, ja kampanja-aikoina jäätelön varastointiaika ei ole edes päivä. Joten kyllä, Radioshuttle™ todella auttaa meitä olemaan tehokkaampia ja luomaan lisää varastotilaa On ollut ilo työskennellä EAB:n kanssa, ja yhteistyömme on sujunut saumattomasti alusta loppuun asti”, sanoo Erik Isaksson, LOHILO Foodsin varastopäällikkö.

”On ollut hauskaa ja jännittävää olla osa tätä hämmästyttävää laajentumismatkaa.” EAB tuli hankkeeseen mukaan aikaisessa vaiheessa, minkä ansiosta pystyimme työskentelemään yhdessä ja löytämään ratkaisun, joka sopi erityisesti heidän liiketoimintaansa ja kehitysmatkaansa. ”On myös hauskaa, että Radioshuttle™, joka on markkinoiden alkuperäinen, nostaa muita alkuperäisiä esille”, Magnus sanoo.

200207 EAB vaxjo fjl 347

TIETOJA LOHILO FOODS -YRITYKSESTÄ

Yritys, joka aiemmin tunnettiin nimellä Alvestaglass AB, muutti nimensä LOHILO Foods AB:ksi marraskuussa 2019. Tuotemerkin historia säilyy, samoin kuin hämmästyttävä jäätelö, joka tunnetaan edelleen nimellä Alvestaglass.
Vuonna 1979 pieni jäätelötehdas avasi ovensa pienessä Alvestan kunnassa Smålandissa. Vuonna 2009 Dan Isaksson ja Richard Hertvig ostivat pienen yhden miehen yrityksen ja muuttivat pääkonttorin ja tuotanto-osaston naapurikaupunkiin Växjöön. Yritys säilytti nimen Alvestaglass ja miehet päättivät käyttää sitä yrityksen nimenä ja oman ensimmäisen jäätelönsä tuotemerkkinä, joka oli vuoteen 2019 yrityksen myydyin tuotemerkki. Vuonna 2013 Alvestaglass AB lanseerasi uuden tuotemerkin. Nimi oli LOHILO, joka tarkoitti ”LO carbs, HI function, LO additives” (vähähiilihydraattinen, korkea toiminta, vähälisäaineinen). LOHILO kasvoi nopeasti ja nykyään sillä on useita tuotesegmenttejä, kuten toiminnalliset juomat, proteiinipatukat, purukumit ja sipsit.

www.lohilofoods.com